سخنی برادرانه با رئیس جمهور منتخب

در انتخاب مدیران علاوه بر توانمندی، کارآمدی و فسادستیزی به سوابق روشن انقلابی و منش سیاسی آنها نیز توجه ویژه شود، کسانی که مدیریت را طعمه میدانند و برای حفظ جایگاه خود به هر رنگ سیاسی در می آیند؛ در مواقع سخت نیرویی مطمئن برای دفاع از انقلاب نیستند.

سخنی برادرانه با رئیس جمهور منتخب

گروه سیاسی خبرگزاری فارس ــ ابراهیم کارخانه ای: ۱- شما مدیون هیچ حزبی، جناحی و گروهی حتی ستادهای انتخاباتی خود نیز نیستید؛ با توجه به شناسایی و مقبولیت حضرتعالی در نزد مردم و سابقه درخشان در قوه قضائیه قطعاً شما پیروز میدان انتخابات بودید و لذا همانگونه که بارها تاکید فرموده اید، مستقل و آزاد عمل نمائید و هیچ عاملی جایگزین عهدی که با مردم در انتخاب نیروهای امین و توانمند بسته اید، نشود. نیروهای ضعیف و کم توان معمولا از طریق توسل به اشخاص صاحب نام و پر نفود در میدان مدیریتی کشور وارد می شوند؛ از آنجا که حضور آنها بر اساس شایسته گزینی نبوده است همواره موجبات نارضایتی مردم را فراهم نموده و سد راه پیشرفت کشور شده اند.

۲- در انتخاب مدیران علاوه بر توانمندی، کارآمدی و فسادستیزی به سوابق روشن انقلابی و منش سیاسی آنها نیز توجه ویژه شود، کسانی که مدیریت را طعمه میدانند و برای حفظ جایگاه خود به هر رنگ سیاسی در می آیند؛ در مواقع سخت نیرویی مطمئن برای دفاع از انقلاب نیستند. هر مدیر ارشد باید برخوردار از ویژگی‌های دهگانه ای باشد که مقام معظم رهبری برای انتخاب رئیس‌جمهور تعیین فرمودند؛ بر این اساس ایمان، دانایی، توانایی، عدالتخواهی، فساد ستیزی، برخورداری از روحیه جهادی و انقلابی‌گری و ... از ویژگی‌های برجسته هر عضو کابینه است؛ بدون شک کسانی که بدور از هر گونه رانت جناحی و قومی و صرفا بر اساس توانمندی شخصی در عرصه مدیریتی کشور درخشیده اند نیروهای قابل اتکاء برای پیشرفت و عدالت در کشور می باشند. 

۳- اندیشه‌ورزی، مدیریت، برنامه‌ریزی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری و برخورداری از توان طراحی عملیاتی از ویژگی های اصلی هر وزیر کابینه است که مجموعه آنها قدرت فرماندهی مدیر را رقم می زند. مدیری که فاقد شرایط فوق باشد توسط افراد فرصت طلب مدیریت خواهد شد. چنین مدیری که ایستا و متوقف در زمان است، فاقد پویایی و توانایی لازم برای حل مشکلات مردم و روند پرشتاب کشور می باشد.

۴- شکست انحصار (اعم از شغلی و غیره)، حذف تعارض منافع و منع اشتغال مدیران در هیئت مدیره ها، انجمن ها، شوراها و ... که در ارتباط با وظایف ذاتی آنها نمی باشد سه اصل اساسی مبارزه با فساد و ناکارآمدی، در نظام مدیریتی کشور است که می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد و افزون بر آن اعطاء امتیازات ویژه مدیریتی از قبیل فوق العاده های مادی، رفاهی، اشرافی‌گری و... سبب ایجاد شکاف در بین کارمندان و مدیران گردیده است. بدون شک وقتی یک کارمند در برابر کاری که انجام میدهد صرفاً حقوق در یافت می کند لیکن یک مدیر علاوه بر دریافت حقوق و امتیازات ویژه رفاهی، در برابر کاری که انجام می دهد مبالغ هنگفتی نیز که بالغ بر حقوق چندین کارمند می شود به عنوان فوق العاده مدیریت دریافت می کند؛ چنین اقدام سخاوتمندانه ای که میراث دولت های قبلی است می تواند موجبات سلب انگیزه کار ایثارگرانه کارکنان را بدنبال داشته باشد.

بدون شک حذف امتیازات ویژه مادی و رفاهی موجب میگردد کسانی که مدیریت را طعمه می پندارند از دایره مدیریتی کشور حذف و صرفا" نیروهای با انگیزه جهادی که مدیریت را تکلیف می دانند در عرصه مدیریتی کشور وارد شوند. در چنین شرایطی شکاف مادی در بین مدیران و کارکنان جای خود را به محبت، مودت و کار و تلاش بیشتر و نیز جلب رضایت مردم خواهد داد.

۵- در انتخاب مدیران هرگز نباید استعلام از منابع اطلاعاتی و امنیتی و نیز انجام بررسی های میدانی مورد غفلت واقع شود؛ چه بسا مدیری مورد وثوق فردی است که از تمام زوایای پیدا و پنهان او مطلع نیست و معرفی او صرفاً بر اساس آشنایی های متعارف صورت گرفته است. اغلب حاشیه سازی هایی که پس از انتخاب یک مدیر صورت می گیرد و عملاً از کارآمدی و نشاط کاری مدیر می کاهد به علت غفلت از این مهم بوده است و از سوی دیگر می بایست جداً از بکارگیری کسانی که دل در گرو غرب دارند ( از جمله افراد دو تابعیتی) و نیز اشخاصی که بستگان درجه یک آنها به هر بهانه ای اعم از ادامه تحصیل و ... در خارج از کشور سکونت دارند در مدیریت و مشاغل حساس کشور اجتناب شود و با پالایش چرخه مدیریتی کشور موجبات شناسایی و حذف نیروهای نفوذی که بزرگترین ضربه را بر پیکره نظام اسلامی وارد ساخته اند فراهم گردد. بدون شک سلامت نظام اسلامی در گرو شناسایی و حذف عوامل نفوذی و وابسته به بیگانگان خواهد بود.

۶- آنچه که به جایگاه یک مدیر قوام می‌بخشد قدرت برنامه‌ریزی، شجاعت، قاطعیت، خلاقیت و تحول آفرینی است. هرگز نباید صرفاً به ارائه برنامه توسط یک مدیر که مشخص نیست از چه منابعی تهیه گردیده اکتفاء شود. اگر مدیر از جوشش فکری و قدرت برنامه ریزی لازم برخوردار نباشد، بدون شک توسط کارشناسان زیرک، مدیریت خواهد شد. بر این اساس بهترین روش ارزیابی خلاقیت و برنامه ریزی یک مدیر تدوین حضوری برنامه توسط او در یک محیط معین و با فرصت کافی است که تنها در این صورت است که داشته های ذهنی و فکری یک مدیر مستقیماً از صفحه ذهن او به روی کاغذ می آید و میزان تسلط و قدرت برنامه ریزی او را که مهمترین اصل موفقیت در محک امتحان قرار می دهد.

چنین اقدامی موجب میگردد مدیرانی با قدرت برنامه ریزی واقعی و نه عاریه ای وارد چرخه مدیریتی کشور شوند. در حالی که برای بکارگیری یک کارمند ساده آزمون برگزار میگردد چرا نباید در حساس ترین قلل مدیریتی کشور توانمندی افراد مورد آزمون و سنجش قرار گیرد. اینجانب از نزدیک شاهد بوده ام برخی برای برای تصدی وزارت؛ برنامه خود را به نحوی گزینشی از التقاط برنامه های چندین وزیر قبلی استخراج و با جزئی تغییر تهیه و تدوین نموده و تحویل داده اند! 

۷- در شرایط حساس کنونی مدیر هر دستگاه می باید بر پایه اشراف اطلاعاتی واطلاع کامل از شرایط و مقتضیات مادی و معنوی میدانی برای رفع مشکلات و تنگناهای موجود در دو بخش اصلاح درون سازمانی و برون سازمانی برنامه عملیاتی ضربتی کوتاه‌ مدت، میان‌مدت و بلندمدت که اجرای آنها ضمانت می طلبد ارائه نماید؛ بگونه ای که مردم از همان ماه نخست استقرار دولت، شاهد تحول و نوآوری در رفع مشکلات خود باشند. بدون شک با توجه به مولفه های متغیر فراوان در سیستم اجرایی کشور که قابل قیاس با قوه مقننه و قضایی نمی باشد ممکن است برنامه های درازمدت پیشنهادی در مرحله اجرا با موانعی مواجه شود که اجرای آنها ممکن نباشد. علت اجرا نشدن بخش اعظم برنامه‌های توسعه پنج ساله همین موضوع بوده است. لذا دست اندرکاران برنامه ریزی تحول در دولت جنابعالی می بایست اولویت آنها در تدوین برنامه های ضربتی کوتاه مدت و میان مدت با نگاه به افق دراز مدت و بر پایه فراهم سازی بستر لازم برای ریل گذاری حرکت بسته های خدمتی در مسیرهای برنامه ریزی شده باشد. در غیر این صورت برنامه‌های میان مدت و بلند مدت بدون اجرای عملیات ضربتی که در حکم احیای بیمار می باشد بامشکل جدی مواجه خواهد بود.

۸- اگرچه «سامانه معرفی مدیران» اقدامی بی سابقه و نوآورانه در دولت حضرتعالی است و محاسن خوبی بر آن مترتب است لیکن دارای نکات آسیب‌پذیری است که می‌تواند توسط افراد فرصت طلب با قدرت گفتگویی میدانی بالا مورد سوءاستفاده قرارگیرد و از آنجا که در سطوح کشوری و استانی و نیز در سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها مدیران صادق، کاردان، امین و پاکدست اغلب افرادی شناخته شده ای هستند لذا علاوه بر پایش سامانه‌ای مدیران؛ برنامه ریزی لازم جهت شناسایی میدانی مدیران در سطوح مذکور به مراتب نتایج مطلوب تری در پی خواهد داشت و راه را برای نفوذ افراد فرصت طلب خواهد بست. چه بسا فردی که در سامانه نیرویی شایسته معرفی می گردد لیکن در بررسی های اطلاعاتی و میدانی با مشخص شدن نکات ضعف و حاشیه ساز او؛ فردی نامناسب برای مدیریت کشور است.

۹- تاسیس «سامانه ایده پردازی مدیریتی» گام دوم دخالت مردم در مدیریت کشور و استمداد از آنها برای همکاری در رفع مشکلات و سرعت در پیشرفت کشور است. مدیریت هدفمند سامانه و تجزیه و تحلیل موضوعی ایده ها موجبات به میدان آمدن دلسوزان نظام و مشارکت آنها در رفع مشکلات مردم را فراهم می سازد. گزارش ماهانه این اقدام به مسئولین و مردم و اعلام اثرگذاری آنها در حل مشکلات کشور موجبات هرچه بیشتر مردمی کردن مدیریت و علاقمندی نخبگان و صاحب نظران را در حل مشکلات اساسی کشور فراهم می سازد.

۱۰- تاسیس «ستاد هماهنگی دستگاههای نظارتی» در جهت هدف‌گذاری؛ برنامه‌ریزی و هماهنگ‌سازی آنها و نیز تشکیل هسته های نظارتی پنهان «عیون مخفی» از نیروهای داوطلب امین و کارآمد در تمام سطوح کشوری و در تمامی عرصه ها با هدف نظارت بر اعمال و رفتار مدیران و رصد توانمندی آنها در حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور؛ پالایش و سلامت مدیریت کشور را در جهت جلب رضایت عمومی مردم و ارتقاء کارآمدی دستگاههای اجرایی در پی خواهد داشت.

۱۱- ایجاد هیئت های اندیشه ورزی تخصصی (که همواره مورد تاءکید مقام معظم رهبری بوده است) در حوزه های مختلف از قویترین و مجرب ترین نیروهای اندیشه‌ورز و صاحب نظر در سطح هیئت دولت با هدف هم‌افزایی فکری و ارائه طرح و برنامه برای مشکلات اساسی کشور از قبیل گرانی، تورم، بیکاری، مسکن، پولی و ارزی و ... و نیز متناظر موضوعی آنها در راس دستگاه‌های اجرایی؛ موجبات گردش نخبگانی در فضای عمومی مدیریتی کشور را در جهت حل مشکلات اساسی مردم فراهم خواهد ساخت.

۱۲- بدون شک نیروهای جوان، موءمن، نخبه، دانا و توانا موتور پیشران حرکت در گام دوم انقلاب هستند در شرایط حساس کنونی و در وسط میدان جنگ که هرگونه آزمون و خطا ضربه سختی بر اعتماد عمومی جامعه وارد می سازد، حضور نیروهای جوان و نخبه درکنار نیروهای پیشکوت، پرنشاط و برخوردار از روحیه جهادی و انقلابی می تواند با اطمینان بیشتر چرخ دنده اقتصاد کشور را شتاب ببخشد. بر این اساس لازم است از همگامی و همراهی این دو در کنار یکدیگر دریغ نورزیده و هیچگاه یکی فدای دیگری نشود. موفقیت، عزت و سرافراری جنابعالی را در خدمت صادقانه و مجاهدانه به ملت بزرگ ایران از خداوند تبارک و تعالی مسئلت می نمایم.

انتهای پیام/

  • تاریخ انتشار : 28 تیر 1400